Sök:

Sökresultat:

5462 Uppsatser om Positiv förstärkning - Sida 1 av 365

Digitala pedagogiska verktyg i förskolan : sett ur ett lÀrandeperspektiv

I va?rt dagliga arbete har vi sett hur barn la?r sig la?sa och skriva med hja?lp av surfplattan. Studiens syfte a?r att underso?ka hur fo?rskolebarns la?s- och skrivinla?rning sker med hja?lp av digitala pedagogiska verktyg, sett utifra?n behavioristiskt, konstruktivistiskt och sociokulturellt la?randeperspektiv. Som metod har vi anva?nt oss av observationer pa? fo?rskolebarn som filmades.

Positiv sÀrbehandling och kvotering ur ett arbetsrÀttsligt perspektiv

I uppsatsen har rÀttslÀget vad gÀller tillÄtligheten av positiv sÀrbehandling och kvotering i arbetslivet utretts. Uppsatsen fokuserades pÄ positiv sÀrbehandling och kvotering av kön och exkluderade dÀrmed etnicitet som sÀrbehandlingsgrund. Som arbetsmetod har anvÀnts den traditionella juridiska metoden, vilken innebÀr studiet av de fyra rÀttskÀllorna, och ÀvensÄ har begreppen positiv sÀrbehandling och kvotering gjorts. Av utredningen framkom att vissa kriterier för tillÄtligheten av positiv sÀrbehandling uppstÀlls av EG-domstolen. Dessa kriterier var frÀmst att: likvÀrdiga eller nÀstintill likvÀrdiga meriter förelÄg, en objektiv bedömning av meriter gjordes, klara och öppna kriterier för bedömningen, proportionalitet mot mÄlet med den positiva sÀrbehandlingen och att ett systematiskt jÀmstÀlldhetsarbete bedrevs.

Positiv feedback : En kvalitativ studie

VÄrt syfte med studien Àr att undersöka hur enhetschefer anser att de ger och hur de fÄr positiv feedback och i hur stor utstrÀckning det förekommer. Vi har valt att göra studien i en kommun, inom vÄrd och omsorg, dÀr enhetscheferna har samma chef och finns i samma verksamhet. VÄr frÄgestÀllning: Förekommer positiv feedback och i sÄdana fall i vilken typ av kommunikationsform?I vilken utstrÀckning förekommer positiv feedback?Hur upplever enhetschefen positiv feedback?Vi har valt att anvÀnda en kvalitativ metod och göra intervjuer med semi- strukturerade frÄgor. Undersökningen genomfördes med att vi intervjuade nio enhetschefer inom vÄrd och omsorg i en kommun.

Positiv sÀrbehandling : En diskursanalys av den politiska debatten rörande ÄtgÀrder för att motverka diskriminering

Sverige Àr idag ett mÄngkulturellt samhÀlle, dÀr frÄgor kring genus och etnicitet ligger i fokus. DÀrigenom har problem uppmÀrksammats, sÄ som diskriminering, utanförskap och segregation. Genom att kvinnors underordning och invandrares utanförskap framhÀvs, har politiska riktningar börjat diskutera olika lösningar. Positiv sÀrbehandling Àr en form av ÄtgÀrdsprogram som ansvariga inom olika samhÀllsarenor kan ta hjÀlp av för att utjÀmna löner och inflytande mellan kvinnor och mÀn, invandrare och svenskar. I denna rapport har jag gjort en komparativ diskursanalys av vÀnsterpartiets respektive folkpartiets syn pÄ positiv sÀrbehandling som idé och metod.

Massage - positiv beröring : En fallstudie om beröringens betydelse för barns förhÄllningssÀtt mot varandra

Syftet med min fallstudie Àr att ta reda pÄ mer om massage ? positiv beröring samt att kunna sprida denna kunskap sÄ att fler förskolebarn fÄr förmÄn att fÄ massage ? positiv beröring. Jag har anvÀnt mig av en kvalitativ undersökningsmetod dÀr jag har genomfört sju intervjuer med förskollÀrare och barnskötare pÄ en förskola. Genom intervjuerna har jag tagit reda pÄ hur och varför de har massage ? positiv beröring i verksamheten.

Positiv feedbacks pÄverkan pÄ lagsport : Passningsspel i fokus

Syfte och frĂ„gestĂ€llningSyftet med studien Ă€r att undersöka hur positiv feedback pĂ„verkar passningsspel inom fotboll.FrĂ„gestĂ€llningar: -          Ökar antalet passningar i en matchsituation om spelarna fĂ„r positiv feedback i samband med passningar?-          Ökar antalet mĂ„l i samband med en ökning av passningar? MetodStudien kommer vara av en kvantitativ ansats. Författaren kommer observera ett bestĂ€mt beteende som han sedan för ner till statistik. Passningsspelet samt antalet mĂ„l kommer att observeras.  Fyra lag med fem spelare i vardera lag kommer att observeras under Ă„tta matcher för vardera lag, varav deltagarna i fyra matcher kommer erhĂ„lla positiv feedback för varje pass. Detta kommer vara en cross-over studie dĂ€r tvĂ„ lag fĂ„r positiv feedback för lyckad passning under tillfĂ€lle ett, medan de resterande tvĂ„ lagen fĂ„r positiv feedback för lyckad passning under tillfĂ€lle tvĂ„.

?En lÀrare ska peppa som en fotbollstrÀnare? : En studie om lÀrares och elevers uppfattningar om positiv feedback och dess pÄverkan pÄ motivationen

I studien studeras lÀrares och elevers uppfattningar gÀllande positiv feedback. Studien skapar djupare förstÄelse om positiv feedback samt jÀmför lÀrares och elevers uppfattningar. I studien har kvalitativa respondentintervjuer med informantkaraktÀr anvÀnts som metod. Intervjuerna har utförts pÄ en skola dÀr tre lÀrare samt sex elever intervjuats. En ortografisk transkriberingsmetod har anvÀnts dÄ vi har transkriberat intervjuerna för att sedan sammanfatta dessa i resultatavsnittet.

TankegÄngar om positiv energi

Tidigare forskning har visat att positiv energi pĂ„verkar bĂ„de vĂ„rt eget och andras vĂ€lmĂ„ende. Studiens syfte var att öka förstĂ„elsen gĂ€llande begreppet positiv energi, undersöka vilka faktorer som kan ge mĂ€nniskor förhöjd grad energi och om det finns möjlighet att dra fördel av energin. Induktiv tematisk analysmetod med explorativ ansats valdes för studien. Åtta deltagare handplockades. Fyra av deltagarna skulle subjektivt uppfattas av sin vĂ€n inneha förhöjd grad energi (mer) jĂ€mfört med genomsnittet, fyra av deltagarna lĂ„g grad (mindre).

LivstillfredsstÀllelse : FörÀnderlig pÄ grund av exponering för negativ respektive positiv information?

LivstillfredsstÀllelse Àr vÄr kognitiva bedömning av vÄrt liv. Studier har visat att affekter pÄverkar vÄr kognition, samtidigt ses livstillfredsstÀllelse som en stabil disposition. Syftet med denna studie var att undersöka om vÄr bedömning av vÄr livstillfredsstÀllelse tillfÀlligt förÀndras efter att ha exponerats för negativ respektive positiv information. Hypotesen var att vi uppskattar vÄr livstillfredsstÀllelse olika högt beroende pÄ om vi exponeras för negativ eller positiv infomation.Satisfaction With Life Scale delades ut till 50 studenter pÄ en högskola efter exponering av negativ respektive positiv information under en förelÀsning. Resultatet visade att det inte fanns nÄgon statistiskt signifikant skillnad mellan negativ och positiv information med avseende pÄ livstillfredsstÀllelse.

En studie av sambanden mellan locus of control, self-efficacy, socialt sto?d och positiv feedback

Organisationspsykologi kan ibland upplevas allt fo?r problemorienterad med stort fokus pa? just problem och konflikter i organisationer. Det finns dock en inriktning pa? de fo?rha?llanden och processer som bidrar till att ma?nniskor, grupper och organisationer kan frodas och fungera optimalt. Denna studie syftade da?rfo?r till att underso?ka eventuella samband mellan positiv feedback, self-efficacy, locus of control och socialt sto?d.

FörstÄr du mig? : Pedagogens kunskap om bliss, punktskrift, pictogram och teckensprÄk.

Syftet med min fallstudie Àr att ta reda pÄ mer om massage ? positiv beröring samt att kunna sprida denna kunskap sÄ att fler förskolebarn fÄr förmÄn att fÄ massage ? positiv beröring. Jag har anvÀnt mig av en kvalitativ undersökningsmetod dÀr jag har genomfört sju intervjuer med förskollÀrare och barnskötare pÄ en förskola. Genom intervjuerna har jag tagit reda pÄ hur och varför de har massage ? positiv beröring i verksamheten.

Sambanden mellan positiv feedback, self-efficacy, oklara roller och stress

Tidigare forskning har visat att self-efficacy och tydliga arbetsroller har reducerande effekt pa? stress. Positiv feedback kan vara en faktor som kan tydliggo?ra arbetsroller. Syftet med denna studie var att underso?ka sambandet mellan positiv feedback, self-efficacy, rollklarhet och stress samt vilken av dessa variabler som har sto?rst inverkan pa? stress.

Ris och ros i skolan : En studie av lÀrares syn pÄ positiv och negativ kritik

Syftet med vÄr studie Àr att öka kunskapen om hur lÀrare anvÀnder sig av positiv och negativ kritik i sitt pedagogiska arbete. VÄr uppsats behandlar hur lÀrare förhÄller sig till att ge positiv och negativ kritik i sitt pedagogiska arbete, vilken grundsyn lÀrare handlar utifrÄn nÀr det gÀller positiv och negativ kritik, och huruvida det finns en diskussion om dessa frÄgor pÄ den skola dÀr de arbetar. För att kunna besvara vÄra frÄgor har vi anvÀnt oss av halvstrukturerade intervjuer med sex lÀrare som arbetar i grundskolans tidigare Är. Resultatet visar att lÀrarna i vÄr studie kan sÀtta ord pÄ vilken grundsyn de handlar utifrÄn nÀr det gÀller att ge positiv och negativ kritik till barn, men har svÄrt att koppla den till nÄgon specifik teori. NÀr det gÀller negativ kritik verkar de flesta av lÀrarna ha en ganska klar bild av hur de tror att barn pÄverkas av att fÄ den, och vill i de flesta fall vara sparsamma med den.

Positiv sÀrbehandling - en metod som motverkar diskriminering eller skapar nya orÀttvisor?

Positiv sÀrbehandling Àr ett stÀndigt aktuellt Àmne. FrÄgor som diskuteras Àr bland annat var grÀnserna gÄr mellan positiv sÀrbehandling och otillÄten diskriminering, samt om dessa typer av ÄtgÀrder kan rÀttfÀrdigas som medel för att uppnÄ rÀttvisa mellan grupper. Positiv sÀrbehandling finns reglerad i nationell sÄvÀl som EG-rÀttslig lagstiftning. I svensk rÀtt Äterfinns undantaget frÄn direkt diskriminering i JÀmstÀlldhetslag (1991:433). I gemenskapsrÀtten stadgas rÀtten till positiv sÀrbehandling i artikel 141.4 EG-fördraget, likabehandlingsdirektivet samt i rÄdets rekommendation 84/635/EEG.

Hur roboten Aibos© holistiska beteende pÄverkas av belöning och bestraffning med eller utan positiv interaktion

Inom forskning kring artificiell intelligens lÀggs stor vikt vid att utforma robotar med (kognitiva) förmÄgor som simulerar mÀnniskans. DÀrav var syftet med uppsatsen att studera om, och i sÄ fall pÄ vilket sÀtt, det holistiska beteendet hos roboten Aibo ERS-210 pÄverkas av betingelser med belöning och bestraffning med respektive utan positiv interaktion. Som teoretisk bakgrund anvÀndes Skinners (1965) teori om operant betingning. Första experimentet utfördes för att undersöka om, och i sÄ fall, hur Aibos lydnad, sinnestÀmning/emotionellt tillstÄnd och aktivitet pÄverkas av betingelser med belöning och bestraffning och belöning med positiv interaktion. Hypoteserna var att belöning leder till en bÀttre lydnad Àn bestraffning hos Aibo, att positiv interaktion leder till positiva kÀnslor och att belöning och positiv interaktion leder till högre aktivitet hos Aibo.

1 NĂ€sta sida ->